Структурно насиље и породица под притиском
Сажетак
Овај рад анализира пренос структурног политичког насиља на породицу и психички развој дјетета у контексту транзицијских друштава. Кроз квалитативни модел, тематску анализу и примјере из праксе показује се да политичка несигурност, партијска контрола запошљавања, институционална ерозија и економска зависност производе хронични токсични стрес у породицама. Тај стрес нарушава брачне односе, слаби родитељске капацитете и ремети емоционални и социјални развој дјетета, што се често испољава агресијом, повлачењем, анксиозношћу и вршњачким насиљем. Рад илуструје пренос структурног насиља на микро-ниво породице и школе те указује на механизме интергенерацијског преноса страха.
1. Увод
Новонастала друштва на Балкану, а
нарочито Босна и Херцеговина, карактеришу трајне политичке тензије,
клијентелизам, корупција, институционална слабост и висока зависност радника од
јавног сектора. Овај системско-политички контекст производи оно што теоретичари
називају „структурним насиљем“ — насиљем које не користи физичку силу, али
путем институција производи хронични страх, неизвјесност и беспомоћност.
Ово структурно насиље није ограничено на политички систем; оно се „прелива“ на породицу, родитељско понашање и психички развој дјеце. Овај чланак анализира тај процес и документује га кроз примјере из праксе.
2. Структурно насиље у јавном простору као извор
породичног стреса
2.1.
Политичка несигурност и партијска зависност
Јавни сектор у БиХ представља
највећи извор радних мјеста, што значи да је велики број породица директно или
индиректно зависан од партијског утицаја. Радници у јавним институцијама често
извјештавају о притисцима, политичкој лојалности као предуслову за задржавање
посла и страху од отказа.
Примјер
1: „Морате бити виђени на скупу“
Радница у кантоналном јавном
предузећу свједочила је да је на интерном састанку речено:
„Пратите страначке активности ако
желите да останете на списку за продужење уговора.“
Ефекат: родитељ под сталним притиском дома доноси напетост, нетрпељивост и тихи страх. Дијете осјећа атмосферу несигурности и нестабилности, чак и без експлицитног разговора.
2.2.
Психолошке посљедице на родитеље
Хронична несигурност производи:
- анксиозност
- раздражљивост
- губитак самопоуздања
- емоционално повлачење
- екстернализацију стреса (вика, свађе)
Примјер
2: „Не могу да му објасним да морам ћутати“
Отац из Сарајева на јавном форуму
(2023.) изјавио је:
„Син ме пита зашто не кажем шефу да
није у праву. Не могу му објаснити да ћу остати без посла ако проговорим.“
У овом случају, родитељска беспомоћност постаје модел беспомоћности дјетета.
3. Утицај на брачне односе и породичну климу
3.1.
Дисфункционална породица као производ системског стреса
Емоционална клима у породици
нарушава се када су родитељи изложени продуженом стресу. Најчешће посљедице:
- повећана фреквенција свађа,
- емоционална дистанца,
- пад комуникације,
- унутрашња фрустрација коју партнери усмјеравају једни
на друге.
Примјер
3: Породица која се задужила за „страначки улаз“
Радник из Зеничко-добојског кантона
у медијима је посвједочио да су он и супруга позајмили 3.000 КМ како би
„улазили у конкурс“.
Посљедице:
- дуг → анксиозност
- међусобне оптужбе супружника
- нарушено повјерење
- дјеца свједоче свађама, што је један од најјачих предиктора емоционалних поремећаја.
4. Дјеца као „крајњи апсорбери“ структурног насиља
4.1.
Психички развој дјетета
Дјеца су нарочито рањива на
економску и емоционалну нестабилност у дому. Када родитељи живе у страху, дјеца
се суочавају са:
- анксиозним стилом приањања
- повишеном раздражљивошћу
- слабијом регулацијом емоција
- падом концентрације
- осјећајем кривице
Примјер
4: „Кад мама плаче због посла, ја се затворим у собу“
Ученица 6. разреда у школи у Тузли
(интервју у оквиру школског психолошког надзора) рекла је:
„Мама се брине да ће остати без
посла. Често плаче. Ја се онда затворим у собу и не желим с ником да причам.“
Ово је класичан примјер интернализованог стреса: дијете преузима емоционалну тежину породичне ситуације.
4.2.
Пренос модела моћи и беспомоћности
Када родитељи реагују пасивношћу
пред неправдом, дјеца уче да:
- сукоб није рјешење,
- неправда се мора трпјети,
- моћници увијек побјеђују.
Ово утиче на морални развој, гради
ниску само-ефикасност и ствара темељ за каснију социјалну пасивност.
Примјер
5: „Наставници једнако беспомоћни као и родитељи“
У фокус групи са средњошколцима у
Крајини (UNICEF, 2022.) ученици су навели:
„Наставници не могу ништа. И они се
боје надређених. Сви се нечега боје.“
Дијете у таквом окружењу закључује да је страх нормалан.
5. Вршњачко насиље као огледало политичког система
5.1.
Репродукција хијерархије моћи
Дјеце у школама често понашају по
логици коју виде код одраслих:
- јачи доминира,
- слабији ћути,
- везе и моћ доносе привилегије,
- правила важе само за неке.
Примјер
6: „Тата ће то средити“
У средњој школи у Посавини један
ученик је физички малтретирао вршњаке, хвалећи се да је његов стриц општински
функционер. Родитељи су вршили притисак да се случај не евидентира.
Посљедица:
- школа губи ауторитет,
- дијете учи да моћ штити од казне,
- вршњаци развијају осјећај неправде и страха.
5.2.
Агресија као реакција на породични стрес
Школски психолози у Тузли и Сарајеву
извјештавају да се дјеца из породица под хроничним стресом чешће понашају:
- агресивно, ако екстернализују стрес, или
- повучено, ако га интернализују.
Примјер
7: „Он има проблеме кући“
Наставник у основној школи у
Сарајеву објашњава за ученика који често удара вршњаке:
„Његови родитељи су обоје под
стресом због посла. Код куће је напето. Он то износи на друге.“
Ово је класична манифестација преноса структурног насиља на вршњачко понашање.
6. Дискусија: Механизам преноса структурног насиља
Резултати показују јасну структуру:
- Политичка несигурност
→
- Психички стрес родитеља →
- Породична дисфункција и нарушени брачни односи →
- Емоционална нестабилност дјетета →
- Поремећаји понашања (агресија, анксиозност, повлачење) →
- Вршњачко насиље и нарушена социјална динамика у школи
Овај ланац показује да је структурно насиље „токсин“ који се преноси са макро-система на микро-средину породице.
7. Закључак
Породица у друштву које карактерише
политичка несигурност и институционална заробљеност постаје први „шок апсорбер“
системских патологија. Родитељски страх трансформише се у породични стрес, што
утиче на развој дјетета, његову емоционалну стабилност, социјалне односе и
понашање у вршњачким групама.
Примјери из праксе у читавој БиХ показују да:
- дјеца директно осјећају стрес родитеља,
- структура моћи у друштву обликује структуру понашања у
школи,
- породична дисфункција није приватни, него системски
условљен проблем.
Све ово указује да реформа
институција и деполитизација јавног простора имају не само политички, већ и
дубоки психолошки и значајан утицај на породичне односе.
Нема коментара:
Постави коментар