Приказа странице прошлог месеца:

субота, 7. мај 2016.

Jasam li proizvod medija i globalne subkulture?



Pošto niko od nas u vlastitom domu nema mogućnost da sam potvrđuje sve naučne i civilizacijske norme i zakone u koje smo uvjereni, ipak smo osuđeni na prihvatanje mišljenja određenih autoriteta kojima vjerujemo. Sva uvjerenja i znanja usvajamo najprije putem raznih medija. Nesumnjivo da je svako “naše” mišljenje, koje izgrađujemo tokom života, kreirano ili nametnuto putem nekog medija. To nas  uopšte ne sprečava da zbog odbrane tog istog ” svog ” mišljenja, ulazimo u žučne prepirke,  pa i degutantno uvredljive rasprave i svađe. 

Pa šta je onda ustvari suština tih medija, i šta se sve u medijima promjenilo u ovih skoro sto godina postojanja. Pojma nemamo naravno. Tu mislim na suštinu, ali hajdemo probati malo dublje analizirati to pa možda i dođemo do nekog zaključka. Sa internetom smo svakako ušli u jednu potpuno novu eru i svijet se sigurno može podijeliti na svijet, prije i poslije interneta. Danas sa sigurnošću možemo reći da živimo u svijetu medijskih slika. Polovina stanovništva danas je prisutna na nekim društvenim mrežama, skoro svaki stanovnik planete ima bar jedan mobilni telefon. 

Mediji definitivno porobljavaju slobodno vrijeme čovjeka i to je tako prihvaćeno bez nekog a priori negativnog prizvuka. Međutim, ako okupiraju u potpunosti naše slobodno vrijeme, onda je jasno da okupiraju i našu svijest, odnosno naše mišljenje. Djeca se već od najranijeg uzrasta navikavaju na tablete, laptope i smartphonove i naravno upravo na taj način provode većinu svog odrastanja, što je potpuno drugačije od moje generacije, a da ne govorim od onih još starijih, koji smo se igrali “uživo ” sa loptama, klikerima ili sa ručno pravljenim igračkama. Mozak te djece i mozak ove današnje omladine sasvim sigurno nisu isti, odnosno ne razvijaju se na isti način. Ne dolaze do određenih spoznaja na isti način. Bez obzira na konotacije toga i što to ustvari znači, to je nešto što moramo uzeti kao činjenicu.
 
Svakako, imamo uvijek to sveprisutno mišljenje da su mediji zapravo moć ili produžena ruka moći. Tu htio ne htio prvenstveno moram spomenuti Ameriku jer nikako ne možemo pobjeći od činjenice da se radi o svjetskom lideru i neprikosnovenoj i velikoj supersili. Gdje se krije moć Amerike? Ne bih rekao da je njezina moć u raketama, nuklearnom oružju i naoružanju, već u tome što ona nameće svoje pojmove svijetu. Upravljati svijetom znači upravljati pojmovima. Kako ćete njima upravljati nego putem medija. Mediji ipak kreiraju našu stvarnost i to možemo utvrditi i bez da citiramo Baudrillarda i ulazimo u neke duboke analize. Tu ne bi trebalo biti ništa sporno jer je čak i Nietzsche još u 19.vijeku kritikovao bilo kakvu “neokaljanu percepciju”, gdje govori da je svako viđenje uvijek opterećeno određenim intepretacijama. Naravno da niko objektivan ne može preći preko nekih pozitvnih uloga medija u istoriji, prije svega estetskih, jer su služili izoštravanju naših čula i otvaranju nekih novih vidika.

Medijski privid realnosti, koji proizvode jeftine sapunice ili sitcomi, na primjer, nije realističan iz razloga što reprodukuje realnost, već zbog toga što proizvodi – dominantan osjećaj realnosti – ”  John Fiske

Kada se dominantan osjećaj realnosti, koji je putem tih serija stvoren kod gledalaca bolje prouči dolazi se do zaključka da je to ipak samo privid realnosti ili lažna realnost. Tu se, naravno, simulira stvarnost koja kao takva uošte ne postoji. Takva stvarnost je samo produkt profita, da li interesnih grupa, da li ideologija  ili tržišta, a u svrhu postizanja nekih ciljeva (enormna zarada vasnika medija). Dakle, ta kreirana stvarnost u čovjeku, konzumentu tih serija budi osjećaj neke poznatosti, neke pristupačnosti i prepoznatljivosti, koji onda uzima kao fakt. Isto je i sa folk, odnosno turbo folk muzikom kod nas na Balkanu. Ti stihovi se najčešće opisuju kao ” to “, kao prava stvar, kao realnost i izašla iz stvarnog života, s kojima se kao svi možemo poistovjetiti, a to je i uvijek argument konzumenata te muzike u raspravama; zašto je ta muzika tako slušana i zašto je po njima bolja od nekakvih sumnjivih art i urbanih formi, koje kao nisu dovoljno razumljive niti narodske, premda su vrlo često, upravo oni potpuno nevjerovatni, ne bliski svakodnevnom našem pretežno dosadnom životu i stvaraju iskrivljenu sliku o Balkanu i ljudima, kao o kutku svijeta gdje se samo lumpuje, luduje, bludniči ili tuguje, razbijaju čaše i režu vene. Dakle, opet kreacija stvarnosti koja se u ljudskom mozgu putem jakog i melodičnog medijskog žanra urezuje kao činjenična. Grand produkcija je projekat u vlasništvu Amerikanca, bivšeg direktora CIA-e, a turbo folk je tako postao nametnuta subkultura i ozbiljna prijetnja nestanku prave narodne muzike. Rekao bih da mediji nedvosmisleno u čovjeku proizvode potrebu za takvom realnošću, koju onda mi uzimamo kao zdravo za gotovo. Samim time, sve to utiče na naše ponašanje i stavove. Takvi medijski sadržaji tada postaju dio naše stvarnosti, možemo predviđati i anticipirati sljedeća dešavanja u njima, možemo ih parodirati, oni postaju tema naših svakodnevnih razgovora. Od nekih početnih tumačenja medija, po kojima su oni bili zaduženi za informisanje, obrazovanje i zabavu, došli smo do ovih današnjih vremena gdje oni služe samo za propagandu i zabavu. 

U Sjedinjenim Državama ima oko 9000 radio stanica, 1000 TV programa, 1700 dnevnih novina, 11 700 magazina, 7 velikih filmskih studija, sve u svemu oko 25 000 raznih medija. To nam stvara sliku neke bogate demokratije i raznosvrsnosti informisanja i kreiranja javnog mnijenja, jer u glavi treba da imamo sliku o 25 000 vlasnika tih medija. Međutim, istina je da je početkom ovog vijeka bilo oko pedesetak vlasnika, a danas govorimo o osam vlasnika, koji kontrolišu sve medije. Kada govorimo o ovih 11 700 magazina govorimo o  tri korporacije koji su vlasnici svega toga. Kada se tome doda da je mjerilo svega  danas isključivo novac i da je on na pijedestalu vrijednosti tih medija, teško je govoriti o demokratičnom, objektivnom izvještavanju i teško je govoriti o kvalitetnom programu i kvalitetnom kreiranju mišljenja ljudi putem tih istih medija.

Primjera takvih “objektivnih” izvještavanja od strane zapadnih medija je toliko da ih je teško nabrojati, od Iraka pa do ovih posljednjih sukoba u Siriji, prikazivanja žene sa djecom kako bježi iz navodno bombardovanog i razrušenog Alepa, gdje ljudi koji gledaju taj isti trg sa svojih prozora i ne vide ništa od toga, ne znaju zapravo kome da vjeruju, vijestima ili svojim očima, jer tog trenutka nije bilo nikakvih granatiranja. Moć medija je dakle tolika danas, da bez problema naprave događaj koji se uopšte nije ni desio. Ako su čak i ljudi koji žive tamo u dilemi, kakve mi tek imamo šanse hiljadama kilometara daleko da ne povjerujemo u valjanost toga i ne kreiramo svoje mišljenje shodno tomu. Mediji su definitivno izgubili javni interes i postali su poligon uticajnih sfera, a cilj je svakako mijenjanje svijest ljudi.
 
Kako je danas zavladala kultura spektakla, intelektualci u njoj nemaju šanse. Zato nije čudo da se povlače iz javnih medija, a to mjesto zauzimaju takozvani – intelektualci sveznalice- kojima nije stalo do nekih vrijednosti i principa, već su puki prodavači samih sebe i egzibicionisti ”        Mario Vargas Llosa

Cirkusa i komedijaša je oduvijek bilo, zna se, ali im prije nije pridavan ovoliki društveni značaj. Živimo u vremenu u kojem je zabavljanje visoko društveno cjenjena aktivnost, koja je i medijski prevladavajuća. Danas se od svega očekuje da prije svega bude zabavno, čak i u školama, na časovima, preovladava i važnija je zabava i egzibicije a ne učenje. Kada se kaže da se, recimo, od nauke očekuje da bude zabavna, ne misli se na širenje vidika, već se misli da se ona konzumira u nekoj laganoj formi. Otuda, vjerujem, i toliko fanova nauke, prosvjećenosti i “naučnog diskursa” po društvenim mrežama i forumima, koji su pri tom vrlo nepokolebljivi, čvrsti i po oponente neugodni u ” svojim” stavovima. Društvene mreže i forumi su nekakvo Narcisovo ogledalo, u kojem se svi trudimo biti ljepši i pametniji nego što jesmo, a taj medij nam to i omogućava. 

Uz pomoć nenadmašnih Googlea i Wikipedije mediji su postali prava šminka stvarnosti. Seks, slava, posjedovanje i sport je ono što je na vrhu sistema vrijednosti. I tako je stvoreno je potrošačko društvo. Kompanije su osvojile sav medijski prostor, a njima je jedini cilj zarada(profit). Njima treba prodaja, između ostalog i prodaja svijesti i mišljenja. Isto tako, što je veća kriza, veći je i utjecaj medija. Radi se o hegemoniji, kulturnoj ili nekulturnoj, a hegemonija je puno lukaviji oblik vladanja nad masama od nasilnih totalitarizama, jer hegemonija uvijek traži pristanak onog koji treba biti žrtva manipulacije, odnosno vladavine. Ljudi su žrtvovali vlastitu slobodu za "sigurnost i demokratiju". Sigurnost i demokratiju koju nikada neće imati.

Ako se kaže da su političari i vlast (koju neki narod ima) slika tog naroda i ono što on zaslužuje, onda svakako možemo reći da su ljudi i elite koje zauzimaju neki medijski prostor, upravo oni koje taj narod podržava i slika tog naroda i preko toga znamo o kakvom je društvu riječ. Onda ovaj naš balkanski region, nažalost, moramo cijeniti najprije po najgledanijem programu, a to su rijaliti šouovi. Kakva je onda ta poželjna slika medijske osobe ili personalitija ovih prostora? Nekom psiho-patološkom analizom onoga što se traži, dolazimo do egzaltirane subjektivnosti. Biti opažen, biti u medijima to je današnji imperativ. Znači kontra onog uobičajenog mišljenja o potiskivanoj subjetivnosti i utapanja u masu, radi se o kreiranju nekog novog oblika subjektivnosti, neke lažne subjektivnosti. Dakle, traži se egzibicionist, koji se zna eksponirati i kroz to zadobija velike simpatije u masama. Čini javno sve one stvari, koje se u “običnom” životu drže prljavima i niskima i uglavnom izazivaju prezir i ogovaranje, dok ovdje na velikom ekranu izazivaju simpatije i idolopoklonstvo. Ovaj imperativ koriste naši političari namećući se javnom mnjenju putem medija.

Gutači programa, fanovi, Big Brothera, taj show uglavnom doživljavaju kao igru, kao nešto spontano i prirodno. Iako, iza svega toga stoji jedna ogromna produkcija, potpuna kontrola sa scenaristima i režiserima, sa psiholozima profesionalcima, koji su prije početka napravili potpune psihološke profile svih osoba učesnika, čiji je prethodni privatni život ispitan do najsitnijih detalja i na taj način se s njima manipuliše na unaprijed pripremljene načine, a sve u ime rejtinga. Radi se o običnoj medijskoj industriji.

Zadnji primjer koji ukazuje na stanje i kvalitet medija je aktualna predsjednička kampanja u SAD-u. Kandidat Trump je potrošio uvjerljivo najmanje novca u svojoj kampanji, a rezultati kampanje su trenutno itekako dobri.  Njegove često brutalne izjave, koje vređaju i žene i manjine i političke protivnike i njegova konfliktna retorika mu donose situaciju u kojoj mu ne treba dodatan trošak za reklamiranje, jer ga svi mediji rado preuzimaju. Takve stvari uvijek podižu gledanost.

Нема коментара:

Постави коментар