1. UVOD
U procesu tranzicije i dolaskom stranih kompanija na
naše tržište i okruženje, mijenjaju se načini upravljanja i rukovođenja
organizacijom. U organizacije sve više ulaze savremeni sistemi menadžment
upravljanja organizacijom, koji organizaciju vodi na savremen i moderan način.
Promjene koje se se odnose na organizacije stižu i do obrazovnih institucija,
odnosno škole. Direktor škole mora da prihvati promjene i da bude predvodnik tih promjena.
Dobro je poznata izreka: „kakav
direktor, takva i škola“ Autoritet direktora se ne ogleda na snazi funkcije,
nego na posjedovanju znanja i kompetentnosti. Direktori pored svojih znanja
koje posjeduje iz struke za šta su školovani moraju da imaju i odgovarajuća
znanja u vezi kvalitetnog upravljanja i rukovođenja školom. Školom nekada
se rukovodilo drugačije, dok danas upotrebom savremenih alata menadžmenta i
primjenom informacionih tehnologija upravljanje je drugačije prirode.
2. ŠKOLE I OBRAZOVANJE
Sistem obrazovanja i vaspitanja, organizovan je i podjeljen u tri nivoa.
Ovdje se mogu uočiti sljedeći
nivoi:
· osnovno obrazovanje (predškolsko i osnovno);
· srednje obrazovanje (3 godišnje obrazovanje i 4
godišnje obrazovanje);
· visoko obrazovanje (I stepena, II stepena i III
stepena).
Obrazovanje i vaspitanje
ostvaruje se uz primjenu opštih principa obrazovanja i vaspitanja, pri čemu se
ostvaruju ciljevi i standardi obrazovanja. Zadatak škole u procesu obrazovanja
je da učenike osposobi, da steknu odgovarajuća znanja i vaspitanje iz škole,
koje će kasnije koristiti u daljem životu i radu. Nastavno osoblje zaduženo je
za realizaciju nastavnog programa i nastavnih sadržaja. Za osnovno i srednje obrazovanje
direktor škole zadužen je da zakonitost rada škole i predstavlja lice koje
rukovodi i upravlja radom školom. U institucijama visokog obrazovanja za to su
zaduženi dekani.
3. DIREKTOR ŠKOLE
Direktor upravlja i rukovodi
školom. Izbor direktora vrši se na osnovu javnog konkursa iz redova nastavnika,
učitelja ili stručnih saradnika. Uslovi za izbor direktora sa hronologijom
vremena, mijenjali su se, tako da ti uslovi vremenom postaju strožiji i zahtjevniji.
Od 1992. do 2002. godine zakonom je bilo propisano da za direktora osnovne
škole može da bude imenovano lice koje ima više ili visoko obrazovanje, dok za
direktora srednje škole moralo je biti imenovano lice sa visokim obrazovanjem.
Kao dodatni uslov je pet godina staža u prosvjeti i položen ispit za rad u
obrazovanju. Izmjenama i dopunama zakona od za osnovne i srednje
škole za izbor direktora kao uslov navodi se da lice mora da ima visoko
obrazovanje.
Važećim Zakonom o osnovnom obrazovanju i vaspitanju propisani
su sljedeći uslovi za direktora škola:
- ima završen prvi ciklus odgovarajućeg studijskog programa ili ekvivalent, odnosno visoku ili višu stručnu spremu,
- ima najmanje pet godina radnog iskustva u prosvjeti,
- nije osuđivano pravosnažnom presudom na bezuslovnu kaznu zatvora i da se protiv njega ne vodi krivični postupak i
- ima predložen program rada i ističe se u realizaciji ili organizaciji vaspitno-obrazovnog procesa u školi.
Direktor škole bira se na mandatni period od četiri
godine. Broj mandata zakonom je određen. Samo za vrijeme prvog mandata
miruje mu radni odnos za mjesto sa koga je došao. Lice koje se izabere na
funkciju direktora pored svog obrazovanja koje posjeduje mora da posjeduje
multidisciplinarno obrazovanje. Čovjek se uči dok je živ! Praktično znači da
direktor treba svakog dana da radi na svojoj edukaciji i da se stalno
usavršava. Razvojem tehnike i tehnologije, a i napretkom tehnološkog progresa,
u obrazovanje imamo stalan uticaj iz spoljne sredine. Ukoliko je direktor
obrazovan i prati nova tehnička dostignuća, on će u toliko brže i lakše da
omogućuju da nova tehnološka dostignuća, inovacije ulaze u škole. U tim
slučajevima škola predstavlja otvoren oblik organizacije koja je spremna da
prihvati i primjeni nove ideje. Postoje i drugi tipovi direktora koji nisu
skloni da prate promjene u okruženju i vrlo teško prihvataju promjene koje se
dešavaju u okruženju. U takvim školama obrazovno-vaspitni rad ako se analizira,
vide se da ne daje pomake u poboljšanju kvaliteta. Francuz Hanry Fayol, koji je
po zanimaju bio inženjer rudarstva smatra se jednim od početnika koji se bavio
proučavanjem teorije menadžmenta. Po njemu menadžment ima pet osnovnih
funkcija.
Pet osnovnih finkcija menadžmenta
koje postoje mogu da se primjene u radu direktora, a to su:
· planiranje;
· organizacija;
· komandovanje;
· koordinacija;
· kontrola.
Planiranje podrazumijeva pogled
na budućnost. Direktori škola moraju da imaju viziju i misiju kako bi došli do
svojih strateških ciljeva u budućnosti. Moraju da planiraju šta će raditi u
budućnosti. Ako ova funkcija izostane, tada se direktor smatra nekompetentnim
menadžerom.
Organizacija direktora škole podrazumijeva da obezbjede sve resurse
koji se smatraju neophodnim i potrebnim za normalan proces rada škole
(materijalni, ljudski, finansijski, prostor za nastavu, učila, ogrev...).
Komandovanje podrazumijeva usmjeravanje učenika i zaposlenih od strane
direktora na izvršavanje određenih zadataka i aktivnosti.
Koordinisanje
predstavlja usklađivanje zadataka i aktivnosti, da bi smo dostigli do zadatog
cilja, uspješnih rezultata, odnosno kvaliteta obrazovno-vaspitnog rada škole.
Kontrola od strana direktora podrazumijeva da se provjeri da li su zadate
aktivnosti i zadaci realizovani i u kojoj mjeri.
Kontrola može da bude:
·
stalna;
·
povremena.
Zakonom možemo da uočimo
da su ovih pet funkcije menadžmenta regulisane i određene odredbama.
4. STANDARDI KOMPETENCIJA DIREKTORA
Pored osnovnih uslova koji su utvrđeni
Zakonom lice koja se bira za
direktora škole mora da ima i posjeduje druge osobine.
Te osobine razvrstane su i podjeljenje
u četiri kategorije:
· pedagoške;
· psihološke;
· moralne;
· prednost nad ostalim kandidatima.
Lica koja se imenuju na mjesto
direktora tokom studija vrlo malo ili praktično ništa nisu pripremani iz
oblasti upravljanja i rukovođenja školom. To su lica koja su različitih profila
stručnosti, koji posjeduju znanja i stručnost za oblast i predmet za koji su
školovani.
Imenovano lice na mjestu direktora škole da bi bilo kompetento
da kvalitetno obavlja funkciju mora svoja znanja koja posjeduje iz struke, da
proširi znanjem iz sljedećih oblasti:
· upravljanje ljudskim resursima;
· menadžmenta;
·
ekonomije;
·
radnog prava,
·
pravnih okvira i zakona koji se tiču procesa obrazovanja;
·
informatičke pismenost;
·
znanje stranog jezika.
Povećanjem znanja iz navedenih oblasti postaju stručni da vode i upravljaju školom u smjeru postizanja većeg kvaliteta
obrazovnovaspitnog rada škole. Primjeri iz škola pokazuje da postoje lica koja
su zaniteresovana za stalno i permanetno učenje (cjeloživotno učenje) poslova
za funkciju na kojoj su postavljeni, dok postoje i slučajevi koji malo pažnje i značaju daju
na poboljšanju i usavršavanju znanja iz oblasti koje su neophodne i neizbježe za
radno mjesto direktora. Iskustva iz škola pokazuju da je bolje biti prosječan
nastavnik, koga će učenici pamtiti odgovarajućem stepenu znanja i stručnosti,
nego biti direktor koga će učenici i kolege pamtiti po neznanju, nezakonitom
radu, samovolji, nestručnosti za tu funkciju i diktaturi.
Da bi lice koja se imenuju na
funkciju direktora posao obavljalo po zadatim kriterijumima i da bi posjedovalo
odgovarajući stepen znanja i stručnosti napravljeni su standari kompetencija
direktora u ustanovama obrazovanja i vaspitanja. Ovaj set standarda usvojen je u Republici Srbiji od strane Nacionalnog prosvjetnog savjeta. Osnovna svrha i
cilj uvođenja standarda kompetencija direktora u ustanovama obrazovanja i
vaspitanja je da školama upravljaju profesionalci, koji će svoj posao da
obavljaju na visokom nivou. U Republici Srpskoj tih standarda nema u obrazovnim institucijama, nisu još usvojeni.
To dopronosi poboljšanju obrazovanja, osigurava se
i poboljšava kvalitet rukovođenja škole, čime se poboljšava i kvalitet
obrazovno-vaspitnog rada škole. Usvojeni standardi koriste se (ili treba da se koriste - kada budu usvojeni) kao dalja polazna
osnova za polaganje ispita za direktore (licenciranje). Za svaki od standarda
naveden je opis, kao i lista indikatora. Indikatori predstavljaju pokazatelje
(kvantitativne i kvalitativne) aktivnosti koje treba da budu realizovane u
okviru utvrđenih zadataka. Kako se vrši ocjenjivanje direktora? Kod
ocjenjivanja kompetentnosti direktora lice mora da pokaže da su sposobnosti,
znanje i ponašanje koja su navedena u indikatoru kompetencija u dovoljnoj mjeri
prisutna u njegovom radu. Na osnovu prethodnog može se zaključiti da direktor (treba da) raspolaže određenom kompetencijom.
Usvojeni standardi kompetencija
rada direktora podjeljeni su na šest oblasti i obuhvataju sljedeće:
· upravljanje procesom učenja i podučavanjem u školi;
· razvoj odnosa sa roditeljima/starateljima, organom
upravljanja, reprezentativnim sindikatom i širom zajednicom;
· planiranje, organizovanje i kontrolu rada ustanove;
· razvoj i upravljanje ljudskim resursima;
· finansijsko i administartivno upravljanje radom škole;
· obezbjeđivanje zakonitosti rada škole.
Standardi kompetencija direktora
škole primjenjuju se u postupku licenciranja direktora i predstavljaju osnovni i
polazni dokument na osnovu kojeg treba da se izradi program obuke i program
ispita za direktore (u Srbiji). Osnovni cilj postojanja strandarda jeste upravo
poboljšanje kvaliteta rada direktora škola, odnosno poboljšanje kvaliteta
obrazovno-vaspitnog rada škole. Standardi kompetencija direktora predstavljaju
siguran i pravi put kvalitetnijeg rada škole.
Upravljanje procesom učenja i
podučavanje - podrazumijeva da direktor podstiče i unapređuje učenje i vrijednosti
učenja u školi, odnosno u okviru društvene zajednice. U svom radu direktor
stvara bezbjedne uslove, odnosno bezbjedno okuženje, kojim se kvalitetno realizuje
proces obrazovanja i omogućuje učenje. Prati se i unapređuje kvalitet nastavnog
i vaspitnog procesa za sve učenike, uvažavajući njihove različitosti koje
posjeduju. Rezultate rada učenika prati stalno i povremene, kao i preduzima
aktivnosti koje podstiču učenika na rad.
Ovdje možemo izdvojiti pet vrste
standarda koji su bitni za ovu oblast:
1. razvoj kulture učenja;
2. stvaranje uslova za razvoj
učenika;
3. razvoj i obezbjeđivanje
kvaliteta nastavnog proces u školi;
4. obezbjeđivanje inkluzivnog
pristupa u učenju i podučavanju;
5. praćenje i podsticanje
postignuća učenika.
Razvoj odnosa sa
roditeljima/starateljima, organom upravljanja, reprezentativnim sindikatom i
širom zajednicom – između direktora i roditelja mora da postoji uspješna
saradnja, kao i pružanje pomoći i podrške rada savjetu roditelja. Saradnja
direktora, Školskog odbora i reprezentativnog sindikata takođe ne smije da
izostane. Partnerski odnosi treba da se njeguju i prema organima državne uprave
i lokalne samouprave. Pored ove mikro saradnje treba gajiti i razvijati
saradnju na nacionalnom, regionalnom i međunarodnom nivou.
Ovdje se izdvajaju četiri vrste
standarda, a to su:
1. saradnja sa
roditeljima/starateljima;
2. saradnja sa organom
upravljanja i reprezentativnim sindikatom u ustanovi;
3. saradnja sa državnom upravom i
lokalnom samoupravom;
4. saradnja sa širom zajednicom.
Planiranje, organizovanje i
kontrola rada ustanove – predstvaljaju osnovne funkcije menadžmenta. Direktor obezbjeđuje donošenje i sprovođenje planova ustanove
(nedjeljeno, mjesečno, godišnje). Stara se da se u školi obezbjedi odgovarajuća
organizaciona struktura, da zadate aktivnosti i poslovi budu ravnomjerno
raspoređeni i da povremeno vrši njihovu koordinaciju. Aktivnosti i zadatke koje je
rasporedio zaposlenima prati i kotroliše dinamiku njihovog izvršanja. U školi obezbjeđuje
uslove i stara se da se ažurira jedinstveni informacioni sistem sa podacima učenika,
roditelja, kao i podacima o ustanovi i zaposlenima.
U školi razvija sistem
kvaliteta i podstiče zaposlene na kvalitetno ostvarivanje obrazovno-vaspitnog
rada.
Za ovu grupu bitni su sljedeći standardi:
1. planiranje rada ustanove;
2. organizacija ustanove;
3. kontrola rada ustanove;
4. upravljanje informacionim
sistemom ustanove;
5. upravljanje sistemom obezbjeđenja
kvaliteta u ustanove.
Razvoj i upravljanje ljudskim
resursima – odnosi se da na osnovu broja učenika i odjeljenja odredi adekvatan broj
zaposlenih, čime bi nastava bila stručno zastupljena. Svim zaposlenima pod
istim uslovima omogućava i daje pravo na profesionalni razvoj i stručno
usavršavanje. U školi podstiče pozitivnu klimu i dobre međuljudske odnose među
zaposlenima. Praćenjem i kontrolom utvrđuje dobre rezultate i te iste nagrađuje.
To pozitivno utiču na kvalitet rada škole i motiviše sve ostale da idu putem
kvaliteta.
Ovdje se mogu izdvojiti sljedeća četiri standarda, a to su:
1.
planiranje, selekcija i prijem zaposlenih;
2. profesionalni razvoj zaposlenih;
3. upravljanje međuljudskim odnosima;
4. vrjednovanje rezultata rada,
motivisanje i nagrađivanje zaposlenih.
Finansijsko i administrativno
upravljanje radom ustanove – podrazumijeva da direktor efikasno i pouzdano
upravlja finansijskim i administrativnim resursima. Stara se da u školi postoji
kompletna i odgovarajuća adekvatna dokumentacija koja je potreba za
funkcionisanje škole.
Za ovu grupu standarda mogu se izdvojiti tri standarda, a
to su:
1. upravljanje finansijskim resursima;
2. upravljanje materijalnim
resursima;
3. upravljanje administrativnim procesima.
Obezbjeđivanje zakonitosti
rada škole – određeno je poznavanje odgovarajućih zakonskih propisa koji su nužan
i bitan uslov za zakonit rad škole. U školi direktor obezbjeđuje da se izrade
interna upustva i pravilnici koji su u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Stara se da budu stvoreni uslovi za poštovanje i primjenu zakona i drugih
donijetih dokumenata.
Ovdje ubrajamo sljedeća tri standarda, a to su:
1.
poznavanje, razumijevanje i praćenje relevantnih propisa;
2. izrada opštih akata
i dokumentacije ustanove;
3. primjena opštih akata i dokumentacije ustanove.
5. ZAKLJUČAK
Rezultati rada, odnosno kvalitet rada škole isključivo zavisi od direktora. Osobe koje se imenuju na funkciju direktora, pored stručnosti za svoju oblast moraju da poznaju i imaju znanje iz drugih prethodno navedenih oblasti. Usvojeni standardi kompetencija direktora predstavljaju i pokazuju koja su to znanja, vještine i sposobnosti potrebne kako bi upravljanje od strane direktora bilo što bolje, a kako bi kvalitet rada škole bio bolji i veći. Škole koje su otvorene, gde direktori brže i bolje usvajaju znanja i stiču kompetencije iz navedenih oblasti ostvariće veliki napredak u poboljšanju kvaliteta među konkurentskim škola u okruženju.
Izvori: M. Sc Goran Manojlović , dr Slavko Arsovski , M. Sc
Ivica Nikolić
Нема коментара:
Постави коментар