Приказа странице прошлог месеца:

недеља, 5. фебруар 2017.

U službi vladajućih elita Republike Srpske - I dio




Rad se bavi analizom sadržaja nekih od popularnijih medija u Republici Srpskoj, i na osnovu kriterijuma univerzalnih vrijednosti utvrdili smo njihovu prirodu. Tako smo stekli uvid u procenat PR sadržaja u medijima kod nas, jer je činjenica da takvih sadržaja ima mnogo, ali malo ima naučnih tekstova koji to izučavaju. U tome se ogledao naučni i društveni značaj rada, a pokušali smo i da prikažemo neki novi način posmatranja ove pojave. Pored teoretske osnove na bazi postojećih medijskih paradigmi, i analize sadržaja određenih medija, obavili smo intervjue sa novinarima datih medija i sa nekoliko PR stručnjaka, kako bismo saznali na koji način biraju vijesti, odnosno na koji način uspijevaju da javnosti plasiraju željene informacije. Rad obuhvata i anketu korisnika medija o njihovoj svijesti o prisutnosti PR sadržaja u medijima, i na taj način pokušali smo da stvorimo što kompletniju sliku stvarnosti kada je ova tema u pitanju.


Valter Giber u jednom članku, prije 50 godina, je napisao: „Vijest je ono što novinari do nje naprave“ (Gieber, 1964). Danas, pola vijeka kasnije, konzumenti medija opravdano preispituju sve sadržaje koji im se plasiraju. Opravdano, jer je činjenica da mnoge vijesti nisu to postale zbog društvenog značaja, već zbog značaja određenih grupa ili pojedinaca koji imaju uticaj da kreiraju medijske sadržaje. Mediji su finansijski zavisni od vladajućih elita i zbog takvog svog statusa predstavljaju pijune u rukama onih koji im ubrizgavaju finansijske injekcije egzistencije. Sve dok je tako, novinarska profesija će biti daleko od svoje suštine, a novinari kao sektaši ispranog mozga, nastaviće i sami sebe da ubjeđuju da rade u interesu javnosti, i da se bave humanom profesijom u korist vlastitog društva.

U Republici Srpskoj, svako ko je iole upućen u rad ovdašnjih medija zna da iza većine njih stoji političko ime i prezime koje kroji medijske materijale datog medija. Tako je opšte poznato da je javni servis Republike Srpske glasilo vladajućeg sistema, dok su komercijalni mediji opet glasila vladajućih elita ili zadrti protivnici svega što je u vezi sa vlašću, pa i onog pozitivnog, ili su, pak potplaćeni i ućutkani pa se i ne trude da na dnevni red postave suštinski značajne teme, nego svoju publiku obmanjuju skretanjem pažnje na trivijalne i manje važne stvari. Barthajner je napisao: „Sve se više novinara odriče vlastitog istraživanja, guraju ih u ulogu posrednika ili bar na rub komunikacijskog sistema“ (Bartheneier, 1982), a nekoliko je dokaza koji potvrđuju da ova misao realno oslikava današnje stanje ove profesije. Prije svega, nezavisnost i samostalnost zavisno je stabilnog materijalnog stanja, ključni faktor je novac. Bruker (Brucker) koristi konstrukciju „novčani žurnalizam“, ističući da je suština to da novac kontroliše novinarstvo.

To može da ograniči izvještavanje kao i slobodu uređivačkog izražavanja. Kenan Efendić u eseju „Mediji i metonimije. Ideološki aparati vladajuće klase“, kaže da „mediji, od kojih velika većina podržava osnovne ideološke postavke i vrijednosti vladajuće klase koja može biti bezlična, prazno mjesto koje tek treba popuniti i zauzeti, predstavljaju prostor borbe elita za mjesto i privilegije vladajuće klase“ (Efendić, 2010). U vremenu u kojem živimo teško je govoriti o medijskoj reprezentaciji stvarnosti, nego je prisutna medijska konstrukcija kao mehanizam ideološkog reprodukovanja proizvodnih odnosa putem ideološkog aparata države.

Nisu, međutim, samo mediji ti koji su važan faktor u informisanju javnosti. Sektor odnosa s javnošću toliko je prodro u sve pore društva, da se njihov značaj u kreiranju medijskih sadržaja ne može nikako zanemariti. „Ako krenemo od početka 20. vijeka vidjećemo da je propagandna agencija Vudroa Vilsona imala ljude kao Edvarda Bernisa koji je postao guru PR industrije za javnu reklamu i Voltera Lipmana, vodećeg javnog intelektualca u 20. vijeku i najpoštovanije ličnosti u medijima. Oni su se široko koristili svojim iskustvom. Ako pogledate njihovo pisanje 1920-ih godina, vidjećete da kažu: naučili smo iz ovoga (iskustva s agencijom) da je moguće kontrolisati javno mnjenje, ponašanje i mišljenja. Lipman je rekao: ’Možemo da proizvedemo saglasnost sredstvima propagande’. A Bernis dodao: ’Inteligentniji članovi društvene zajednice mogu da natjeraju stanovništvo na sve što žele’ pomoću onoga što je nazvao ’inžinjerstvom saglasnosti’. A to je ’suština demokratije’“, rekao je Čomski u pomenutom intervjuu s Dejvidom Barsamianom, direktorom američkog Alternativnog radija, koji je vođen 2003. godine i objavljen na internetu pod naslovom ,,Kolateralni jezik“ (Čomski, prema Koprivica, 2013).
 
Upravo taj uticaj tzv. vladajućih elita na medije kod nas tema je ovoga rada. Pokušaćemo dokazati tvrdnju da su naši mediji u službi vladajućih elita i koje njima upravljaju s ciljem uticaja na javno mnjenje, i da imaju nizak nivo nezavisnosti. Analizirani su sadržaji informativnih emisija Radija Republike Srpske, kao jedinog državnog radija u RS i Nes radija Banjaluka koji je jedan od najslušanijih komercijalnih radio stanica na ovim prostorima, u periodu od 21. do 30. septembra 2013. Pored analize sadržaja na osnovu utvrđenih kriterijuma, al i rezultata detaljnih intervjua sa novinarima navedenih medija, kao i sa portparolima institucija vlasti i javnih ustanova, steći ćemo uvid u način funkcionisanja ove dvije profesije koje prožimaju, i koje nastoje da opravdaju svoje značaj u društvu. Takođe, biće prikazani i rezultati ankete sa slušaocima ove dvije radio stanice koji će približiti njihova razmišljanja o medijskim sadržajima i svijest o postojanju „nametnutih sadržaja“.

 Nastaviće se...

Izvor: R. Čokorilo, S. Terzić
 

Нема коментара:

Постави коментар