Program današnjeg Radija Republike Srpske 2. februara 1967.
godine počeo je da emituje Radio Banjaluka, kao lokalni medij, a kasnije kao
regionalna radio-stanica Bosanske Krajine. Krajem 1993. godine, Radio Banjaluka
integriše se sa Srpskim radiom na Palama i postaje dio jedinstvenog sistema
tadašnje Srpske radio-televizije, a sada Јavnog medijskog servisa Radio
televizije Republike Srpske. Pokrivajući signalom cijelu teritoriju Republike
Srpske, mrežom informativno-tehničkih centara u Istočnom Sarajevu, Trebinju,
Bijeljini i Prijedoru, zatim dopisništvima u Brčkom i Beogradu, te dopisničkom
mrežom u gradovima širom Srpske, Radio Republike Srpske je prisutan i
izvještava svakodnevno o svim važnijim događajima širom Srpske, BiH i regiona.
Radio Republike Srpske kao dio javnog servisa ovog entiteta, podliježe
uređivačkim principima javnog RTV sistema u BiH.
Izdvojićemo najzanimljivije stavke iz uređivačkih principa,
gdje, među ostalim stoji:
Uređivački principi
јavnog RTV sistema u BiH
Član 17
Trajanje oglašavanja i teletrgovine na javnim RTV stanicama
Količina oglasa i drugih plaćenih poruka, kao i komercijalno
sponzorisanih programa kod javnih stanica ne može premašiti četiri (4) minute
vremena u programu po satu za javne TV stanice i šest (6) minuta vremena u programu po
satu za javne
radio stanice.
2. Nepristrasnost
‒ Informativni programi treba da ponude
gledaocima i slušaocima sadržaje sa dovoljno
činjenica i na uravnotežen način,
tako da oni mogu formirati sopstveno mišljenje.
Programska reputacija tačnog i nepristrasnog informatora je
ono čemu zaposlenici javnih servisa moraju težiti i na čemu javni servisi grade
svoj kredibilitet pred javnošću.
6.5. Sponzorstvo
Sponzorisanje informativno-političkih programa nije
dopušteno, dok u drugim programskim oblastima sponzorisani sadržaji moraju biti
jasno obilježeni i prepoznatljivi. Nije dopušten bilo kakav uticaj sponzora na
sadržinu programa.
7. Nezavisnost
Nijedna društvena grupa, organ vlasti, politička partija,
vladina ili nevladina organizacija, kao ni pojedinac bez obzira na svoju
društvenu ulogu i poziciju, ne može imati privilegovani položaj u programima
javnih radiotelevizija u BiH. Učesnici emisija i programa ne mogu određivati
uslove učešća u programima javnih servisa, uključujući dužinu nastupa, izbor
drugih učesnika i sl. Rukovodstvo, urednici i novinari javnih emitera moraju
imati potpuni nadzor nad svojim programima.
Program Radija RS podliježe i Zakonu o Radio-televiziji
Republike Srpske, a ovo su neke značajne tačke tog Zakona, relevantne za temu
koju obrađujemo:
Ostvarivanje programskih načela
Član 14.
(1) U ostvarivanju temeljnih programskih načela, RTRS će
naročito:
a) istinito, cjelovito, nepristrasno i blagovremeno
informisati javnost o političkim ekonomskim, obrazovnim, naučnim, religijskim,
kulturnim, sportskim i drugim događajima u zemlji i svijetu;
b) osigurati otvorenu i slobodnu raspravu o pitanjima od
javnog interesa, vodeći računa o zastupljenosti svih interesa i ukusa;
Član 29.
Načela marketinškog oglašavanja
(1) Marketing oglasi moraju biti jasno prepoznatljivi kao
takvi i uočljivo odvojeni od drugih programskih sadržaja, putem vizuelnih i
auditivnih sadržaja.
(2) Lice ili organizacija koja oglašava ne može uticati na
koncept programa, sadržaj ili uređivačku politiku RTRS.
(3) RTRS ima pravo odbiti emitovanje marketing oglasa čiji
je sadržaj protivan programskim načelima utvrđenim ovim zakonom, te drugim
pravilima i propisima za javno oglašavanje.
(5) Prikriveno i indirektno marketing oglašavanje nije
dozvoljeno. Nes radio Banjaluka, kao komercijalni radio ima puno više slobode u
kreiranju sadržaja. Na ovoj radio stanici dominiraju muzički sadržaji, a kada
je u pitanju informativni program ‒ vijesti na svaka pola sata i dnevnik u
18.30 svaki dan, uređivačka politika nije toliko striktno određena.
Nes radio je počeo emitovati program 01.06.1997. na
frekvenciji 99,9 MHz. Program emituje na šest frekvencija i svojim signalom
pokriva 2/3 Bosne i Herce govine, ali i dio Hrvatske. Prema slobodnoj procjeni
ekipe radija na teritoriji koju pokrivaju signalom živi oko 2 500 000 ljudi.
Program koji se emituje na ovom radiju novinari i urednici pripremaju za sve građane BiH bez obzira na
njihovu nacionalnu ili vjersku pripadnost. Nes radio je bio prva radio stanica iz Republike Srpske
koja je uspostavila kontakte i razmjenu priloga sa radio stanicama iz
Federacije BiH, još davne 1997. godine u vrijeme potpune medijske blokade.
Prema svim relevantnim domaćim i međunarodnim istraživanjima, Nes radio se nalazi
među tri najslušanije radio stanice u BiH. Budući da se radi o komercijalnoj
radio stanici, na njihovom sajtu na internetu stoji i cjenovnik reklamiranja.
Prema podacima Regulatorne agencije za komunikacije (Odluka o usvajanju
politike sektora emitovanja u Bosni i Hercegovini, usvojena 27.10.2008. godine)
na teritoriji BiH registrovane su 184 radio i TV stanice. Od toga, 39 su javne
i komercijalne TV stanice, a 145 je radijskih stanica, od čega 65 javnih i 80
privatnih. Prema istraživanju neformalne medijske organizacije Gfk BH (prema
RSG Gropu, Radio i FM, Bosna i Hercegovina, 2012) iz 2011. godine 78% od ukupne
populacije BiH sluša radio. To predstavlja omjer 4 prema 1 u korist onih koji
slušaju radio. Prosječno slušanje radio stanica tokom dana na nivou BiH je 144
minuta. Radio se u prosjeku više sluša u Federaciji BiH ‒ 160 minuta, u odnosu
na slušanost radija u Republici Srpskoj ‒ 107 minuta dnevno. Istraživanje
slušanosti radio stanica u BiH koje je obavio Mareco Index Bosnia (prema RSG
gruop), Radio Nes je četvrta naslušanija stanica u Republici Srpskoj, nakon BN
radija, Bobar radija i radija Big 2. Prema osvom istraživanju, RRS je na petom
mjestu po slušanosti u Republici Srpskoj.
Bečki list Der
Standard 2011. godine objavio je članak o stanju
u medijima u Bosni i Hercegovini u kojem je istaknuto da su ovdašnja sredstva
informisanja instrument političkih i ekonomskih grupa koje vladaju zemljom.
„Urednici koji djeluju kao marionete njihovih vlasnika, mediji kao instrumenti
političkih i ekonomskih grupa koji uz pomoć propagandne bitke žele da provedu
svoje interese, novinari bez iluzija te publika koja im sve manje vjeruje“,
piše Standard i navodi da „građani stalno moraju da razmišljaju o
interesima te o upletenosti medija koje konzumiraju.
Nastaviće se...
Nastaviće se...
Izvor: R. Čokorilo, S. Tešić
Нема коментара:
Постави коментар