Приказа странице прошлог месеца:

понедељак, 6. фебруар 2017.

U službi vladajućih elita RS - II dio







Prema izvještaju američke organizacije „Fridom haus“ 2012. godine BiH se nalazila na 95. mjestu kao država sa djelimično slobodnim medijima (Freedom House, 2012), sa visokim stepenom pritiska politike na medije gdje aktuelna politika preuzima uređivačku palicu. Medijski stručnjaci u BiH saglasni su u vezi sa činjenicom da politički pritisak mnogo utiče na medijsku sliku i slobodu izražavanja, kao i da to nije slučaj samo u komercijalnim medijima, nego i u javnim servisima. Novinar i publicista Boro Kontić smatra da „Ono što je porazno je da se to dešava sa javnim medijima koji su u vlasništvu javnosti koja ima pravo da traži kompletan spektar politike u jednoj zemlji, a ne samo zbivanja u jednoj stranci.“ (prema Maksimović, 2012). Kada su javni mediji u službi vlasti onda oni gube svoju funkciju, a ono što se izdvaja kao problem jeste to što vlasti kod nas kao da zaboravljaju da živimo u demokratiji koja pretpostavlja slobodne i nezavisne medije. Ovdje neizostavno treba pomenuti i katastrofalne uslove rada u medijima, gdje novinarske plate često ne prelaze 400 maraka (200 eura), a takvo stanje ubija svaki entuzijazam i nastojanje da se u ovoj profesiji nešto promijeni. Inače, u protekle tri godine Vlada RS dala je 14,5 miliona maraka medijima u ovom entitetu. Oko 4 miliona je pripalo privatnim medijima, uglavnom za sprovođenje raznih projekata za koje nikada nije raspisan javni konkurs. Neki i ovu finansijsku pomoć vide kao pokušaj upliva politike u rad medija.

Radio:
Budući da su za analizu stanja u medijima u Republici Srpskoj odabrani radio sadržaji, ukratko ćemo se osvrnuti na značaj radija kao medija kroz istoriju. Prošlo je više od 100 godina otkada su emitovani prvi radio talasi, a radio je bio i ostao jedan od vodećih medija zahvaljujući svojim karakteristikama, prvenstveno brzini prenosa informacija. „Radio je jedan od najrasprostranjenijih masovnih medija u svijetu, prisutan je i u najudaljenijim dijelovima naše planete (čak i van nje) i svakog trenutka ga slušaju milioni ljudi. Postao je tako svakidašnja i poznata stvar u životima ljudi da ga većina smatra normalnom pojavom i, zbog toga, potcjenjuju njegovu moć.

Radio ipak ima snažan kulturni uticaj u današnjem svijetu i igra značajnu ulogu u životima miliona ljudi. Osim toga, to je medij izvanrednih svojstava, elastičan i sa raznovrsnom namjenom“ (Šingler, Viringa, 2000). Iako je prošlo 13 godina otkako su pomenuti autori objavili delo Radio, što je u eri novih medija i interneta nesumnjivo mnogo, i danas se može reći da je radio zadržao svoju prvobitnu ulogu medija čija je karakteristika brzo objavljivanje informacija. Naravno, važno je napomenuti da je danas radio dobio novi oblik zahvaljujući onlajn emitovanju programa, ali to je samo doprinijelo njegovom opstanku u modernom vremenu jer se oslobodio prostornog i vremenskog faktora (možete ga slušati bilo gdje i bilo kada, na telefonu ili internetu).

„U novom mediju svog vremena, radiju, teoretičar Harold Inis vidio je mogućnost vraćanja društvenog života kao kod tzv. otvorenih društava. Pod ovim terminom podrazumijevao je tradicionalne društvene zajednice. Radio je za Inisa bio romantičan medij koji je imao perspektivu okupljanja i zajedništva u društvu“ (Duronjić, 2006). Slično su o radiju kao mediju govorili i Šigler i Viringa naglašavajući prisnost kao osobinu radija koja slušaocu omogućava da stvaranjem sopstvenih slika učestvuje u stvaralačkom procesu radijskih sadržaja. Na stranici sarajevskog Media centra 2005. godine objavljen je zanimljiv tekst o brendiranju radija, gdje autor metaforički radio upoređuje sa kafanom. „Svaki radio je kao kafana. Slušaoci su, naravno, gosti. Kafana može dobro da radi ako ima puno gostiju ili ako ih ima malo, ali oni mnogo troše.
 
Na radiju, broj gostiju je broj slušalaca – a njihovo trošenje je vreme provedeno na programu. Naravno, najbolje je imati mnogo gostiju koji puno troše, ali to obično mogu sebi da priušte samo veliki restorani, najčešće hotelski, ili restorani koji rade u lancu. Metafora, prenesena na radio, značila bi – ili programi koji su delovi velikih RTV sistema, ili mreže radio stanica sa jedinstvenim programom. Radio, dakle, da bi bio uspješan, trebalo bi da ima ili što više slušalaca, ili da one koje ima što duže zadrži na programu. Da bi to učinio, da je kafana, prvo bi sabrao prihod i vidio da li mu je veća zarada od toga kakvi su mu gosti ili koliko ih je. Taj pazar na radiju se utvrđuje uz pomoć istraživanja slušanosti“ (Spaić, 2005). Preneseno na Radio Republike Srpske, kao dio javnog servisa ovog entiteta može se reći da je kao takav samom pripadnošću dobio etiketu elitnog kafića, dok je Nes radio morao dobrim menijem da pridobije i zadrži svoje goste i tako stalno povećava promet. Ovdje je potrebno prikazati i uređivačke principe dva analizirana medija, kako bismo imali što jasniju sliku uređivačke politike koja nam može koristiti za analizu sadržaja.

Nastaviće se...


Izvor: R. Čokorilo, S. Terzić

Нема коментара:

Постави коментар